Законодавчо-правова база шкільної бібліотеки
Сучасна школа сьогодні виконує найблагороднішу місію - виховання
громадянина, високоосвіченої людини, орієнтованої на загальнолюдські цінності.
Виконання цієї мети залежить насамперед від культуротворчого потенціалу школи,
тобто від професійної, інтелектуальної підготовки вчителів та
освітньо-виховного рівня учнів. Важлива роль у цьому процесі належить шкільним
бібліотекам, які сьогодні мають бути інформаційнимицентрами, центрами
психологічного розвантаження, покликані сприяти прилученню дітей та підлітків
до історії, культури народу.
Важливим аспектом
функціонування бібліотеки у школі є нормативно-правові документи, які
визначають основні завдання бібліотеки, регламентують її роботу. Шкільні
бібліотекарі використовують ці документи у повсякденній роботі.
Одним з основних
документів є прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996
року Конституція України.
Наступний важливий документ-закон України „Про загальну середню освіту”,
прийнятий у 1999 році. Даний закон передбачає, що громадяни України мають право
на безкоштовну освіту. Основними принципами освіти є доступність усіх форм і
типів освітніх послуг, що надаються державою, рівність умов кожної людини для
повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного роз-витку, гуманізм,
пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей, органічний зв'язок з
світовою та національною історією, культурою.
У 2000 році було затверджено „Положення про загальноосвітній
навчальний заклад”, в якому детально розкрито типи загальноосвітніх
навчальних закладів та порядок їх утворення: організацію навчально-виховного
процесу, учасники навчально-виховного процесу, управління загальноосвітнім
навчальним закладом.
З питань виховання важливими документами залишаються Державна
національна програма „Освіта України XXI століття”, прийнята у
1993 році,
національна програма „Діти України”, комплексна програма пошуку,
навчання і виховання обдарованих дітей та молоді „Творча обдарованість”.
Важливим документом є прийнятий у 1989 році Закон Української
РСР „Про
мови в Українській РСР”, який надає українській мові державного
статусу, передбачає розвиток україномовних форм культурного життя.
Шкільні бібліотекарі використовують в своїй роботі збірник
правових документів „Декларацію прав дитини”, „Конвенцію про права дитини”, „Всесвітню
декларацію про забезпечення, виживання, захисту і розвитку дітей”.
У 1995 році був прийнятий Закон України „Про бібліотеки і бібліотечну
справу”. В законі визначаються загальні засади бібліотечної справи в
Україні, бібліотечні фонди, бібліотечне обслуговування, права та обов'язки
бібліотек.
Серед основних регламентуючих документів „Положення про
бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу”, затверджене у 1999 році. В
Положенні розкрито зміст роботи шкільної бібліотеки, визначено основні
завдання, серед яких пріоритетними є бібліотечно-інформаційне обслуговування
користувачів у забезпечені всіх напрямів навчально-виховного процесу,
розширення бібліотечно-інформаційних послуг на основіудосконалення традиційних
і засвоєння нових бібліотечних форм і методів роботи, формування в учнів вмінь та
навичок бібліотечного користувача.
Важливо знати для бібліотекаря „Інструкцію про порядок доставки,
комплектування та облік навчальної літератури”, в якій розглядаються
основні форми прийому обліку літератури.
На обговоренні серед бібліотечних працівників „Інструкція
з обліку і організації збереження бібліотечних фондів України”.
При складанні
звітності про роботу бібліотеки важливим є наказ № 662/53 Міністерства освіти і
науки України та Академії педагогічних наук України «Про проведення паспортизації
бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів державної та комунальної форм
власності» від 16.07.09 р.
Знання і виконання
даних регламентуючих документів, законів, положень дасть змогу ефективно
функціонувати шкільній бібліотеці, своєчасно виконувати завдання, які стоять
перед системою освіти в цілому.
Коментарі
Дописати коментар